LEKTURY SZKOLNE INACZEJ ... W podstawie programowej widnieje powieść historyczna Henryka Sienkiewicza. Tym razem do przeczytania uczennice klasy 3F wybrały utwór nagrodzony literacką nagrodą Nobla - “Quo vadis”. Do omówienia wybrałyśmy różne problemy, a uczennice, podzielone na grupy, same proponowały formę zaprezentowania zagadnień. Dziewczęta odpowiadały na pytanie: “Co jest miarą człowieczeństwa w człowieku?”, odwołując się do postaci Nerona, Chilona i Petroniusza. Inna grupa zastanawiała się, czy miłość Ligii i Winicjusza to anachronizm czy niedościgły ideał? Ciekawą koncepcję dramy przyjęła grupa, której liderką była Małgosia Klawon. Za pomocą tej formy dydaktycznej uczennice zrealizowały temat: “Która z pięknych kobiet z “Quo vadis” jest najbliższa mojemu ideałowi piękna?” Role wspaniałych kobiet z powieści Henryka Sienkiewicza grały: Eunice - Małgosia Klawon, Akte – Wiktoria Mroziewicz, Poppea – Emilia Stasiak, Ligia – Alicja Borkowska, O efektach ich pracy świadczą zdjęcia. Uczennice klasy artystyczno-humanistycznej chętnie podejmują ciekawe formy teatralne, aby zgłębić różne problemy literackie. Jest to nowa propozycja odczytania tekstu lektury szkolnej. Dzięki temu dziewczęta tworzą spójne wypowiedzi, kształtując w ten sposób umiejętności polonistyczne. Działania takie sprzyjają także rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej. Teatr pozwala, aby zastosować elementy plastyki, muzyki i tańca, dzięki czemu staje się miejscem integracji różnych dziedzin sztuki i oryginalnych osobowości uczniowskich. Poprzez takie lekcje można rozbudzić wyobraźnię, ciekawość, otwartość i wrażliwość ucznia. Dzięki zastosowaniu formy dramy przy interpretacji lektur szkolnych, można upowszechniać kulturę żywego słowa wśród młodzieży i umożliwić autoprezentację zdolnym uczniom, a takie właśnie są dziewczęta z klasy 3F. p.Hanna Sankowska-Soroko
|